
Калин Димчев, изпълнителен директор на Майкрософт Балкани
Дигиталната трансформация обединява изключително много горещи теми като например Общия регламент за защита на данните (GDPR) и сигурност. За Майкрософт дигитализацията е неизменна част от развитието на всеки бизнес, независимо от неговата големина, индустрия или работа. А вследствие на дигиталната трансформация на бизнеса се променя и начинът на живот, обслужване, разпределението на времето на работа и вкъщи, както и начинът, по който определяме приоритети в ежедневието си.
Стратегическите акценти, които Майкрософт поставя в процеса на дигитална трансформация, са в четири посоки.
На първо място, предоставянето на повече инструменти на служителите (на английски: empowering employees), за да могат да постигат повече в ежедневието си на и извън работното си място, за да могат да работят с данни и информация във всеки един момент, независимо дали се намират в колата, на летището, вкъщи или по време на отпуск.
Втората основна тема е разработването на съвременни продукти и решения за всеки един бизнес. Дигиталните решения свързват този, който предлага, и този, който иска да купи, крайния клиент, по един дигитален канал с информацията от двете страни, и осигуряват сигурна, точна и гарантирана услуга.
На трето място е оптимизацията на бизнес дейностите или осигуряването на по-ефективна и по-достъпна работа на хората в една организация и съкращаване на разходите в определени сфери. Как работи един процес, колко време отнема, как се одобрява кредит в една финансова институция, какви вътрешни и външни ресурси отнема, до колко е готов да чака клиентът за кредит и как бизнесите са готови да подобрят начините, по който обслужват своите клиенти, са все теми на дигиталната трансформация.
И не на последно място е обслужването на самите клиенти. Към всеки един бизнес, малък или голям, има все повече изисквания и различни очаквания за това как ще реагира на желания и очаквания на своите клиенти, за скоростта, с която ще ги обслужи. Това отново е измерение на дигитална трансформация: как бизнесите намират новия, правилен път за обслужване на клиенти си по иновативен и конкурентен начин.
Показателна са статистическите данни от Fortune 500 за компаниите преди 50 години. Средният живот на една компания в този списък е бил 75 години. В момента е с 15 години по-малко. Това означава, че бизнесът се трансформира. Има все повече предизвикателства, които всяка компания трябва да отрази и да предприеме съответните мерки, за да започне нов начин на работа и в конкурентната среда и в сферата на обслужване на своите клиенти. Именно затова и 80% от бизнес лидерите смятат, че ще трябва да направят промяна в сферата на дигиталната трансформация, а за 86% промяната е неизбежна в следващите няколко години, т.е. реакцията трябва да е бърза и мерки трябва да бъдат взети сега.
Важно е и разбирането на бизнес лидерите, че това не е една стъпка, а единна промяна на бизнес модела, за която е необходимо време. Независимо какво решение е взето днес, то ще трябва да се адаптира и ще се променя в постоянно развиващата се среда.
Калин Димчев, изпълнителен директор на Майкрософт Балкани, на дискусията „Дигиталната трансформация: от възможности към реалност“, организирана от Българската асоциация на управленските консултантски организации
на 28 май 2018 г. в София.