Д-р Антонина Кардашева, СМС, управляващ директор на Smart Strategies Ltd. и председател на Комисията по обучение и сертифициране към БАУКО
Ценностите са важни за бизнес организациите и отразяват трайно убеждение за даден специфичен начин на поведение или идеали, споделяни от членовете на организацията, за това какво е добро или лошо, желателно или нежелателно, правилно или неправилно.
Ценността е ключова категория в бизнеса – тя е от изключително значение за успеха и удовлетвореността на хората в компания, за добавената стойност на клиентите. Ценностите определят културата на организацията и нейната работна етика. Те очертават в какво вярват хората в организацията и какво трябва да е поведението на нейните членове помежду им и спрямо клиенти, доставчици и други контрагенти.
Ценността има отношение към проекцията на „Аз-а“ на всеки служител и го прави ценен като такъв. Ценностите на компаниите помагат на служителите да изградят бъдещето, което искат професионално да преживеят и затова се определят като „проекти на качеството на корпоративния живот и дейност“. Ценностите в организациите изразяват мотивационна тенденция и конкретна цел, която служителя може да следва. Те помагат на служители и екипи да правят най-добри избори, защото когато служителите са наясно с ценностите на компанията, те по-лесно избират значими екипни цели и посока на кариерно развитие.
Ценностите са свързани с емоциите и особено с чувството за жизнена ориентация. Те играят ролята на компас, който ориентира служителите в различни ситуации, повлияват начина, по който да се чувстват – щастливи и реализирани, или стресирани и изтощени. Идентифицирайки ценностите си, служителите осъзнават кое е важно и ценно във всеки момент от професионалния им живот.
Ценностите дават фокус при избор на цели и посока на действие, защото без да знаят каква ценност стои зад целта, служителите трудно предприемат действия. Ценностите повишават мотивацията и могат да играят ролята на катализатор за постижения и успех.
Човешките ценности са тази сила, която дава посока в развитието на човека, прави живота пълноценен, носи измерение за дълбочина и спомага за разкриване на целия заложен личностен потенциал.
Ценностите са основа на всички култури, всички религии, те принадлежат на всички хора, доколкото носят абсолютен и универсален характер на човешки същества. Тяхната универсалност е в това, че те спомагат за развитието на всеки човек поотделно, и същевременно на основата на човешките ценности може да бъде намерен ключ, както към решаване на глобалните бизнес проблеми, стоящи пред корпоративния свят, така и предизвикващи отделния служител.
Как ценностите кодират поведението на личността в бизнес среда?
Източник на ценностите е самият човек, по-точно съзнанието на човека, онова дълбочинно измерение на вътрешното пространство, което притежава огромна организираща сила, и е основа на творението и поддържането на линията на професионалния му живот.
В бизнес среда на всеки служител се налага да взима многобройни решения всеки ден, да общува, да поема отговорност, да следи за процеси и процедури, които се отразяват на целите и решенията на екипа, бизнес организацията, бизнес процесите, резултатността от работата, качеството, ефективността, продуктивността, на цялото му професионално поведение.
От друга страна, подходът на комуникация и вземане на решения, които бизнес лидерите демонстрират, са отражение на техните персонални ценности и вярвания, но в същото време са проекция и на организационните ценности, защото са насочени към определена бизнес цел. В тази връзка, процесът на постигане на бизнес целта, основно е свързана с удовлетворяването на комплекса от индивидуални, екипни и организационни потребности. Когато се използват ценностите в бизнес организациите при вземане на решения, то процесът е свързан със съзнателен избор върху това, което е важно за хората в бизнес организациите и за самата организация. Често, в контекста на вземането на решения, бизнес лидерите търсят отговори на въпроса: „Какво е важно за нас, за хората и за бизнес процесите?
Ако един служител установи, че ценностите на организацията му са в унисон с негови вътрешни убеждения, нагласи, мечти и/или цели, то това ще е един силно ангажиран и съпричастен към организацията служител, при равни други условия.
В този смисъл, доколко дадена бизнес организация може да задържи ключовите си служители, зависи от степента, до която лидерското отношение към корпоративните ценности заема приоритетна позиция в организационната култура.