
На специална дискусия, посветена на продължаващото професионално развитие (ППР) на консултантите, организирана от БАУКО, бяха представени и обсъдени ключовите аспекти на Ръководството за ППР и приоритетните области за развитие през 2025 г.
Ключови аспекти в Ръководството на БАУКО за ППР
Гергана Мантаркова СМС, председател на УС на БАУКО, направи общо представяне на Ръководството за ППР, което се стреми да осигури яснота и поддържане на високо ниво на професионална компетентност от страна на членовете на БАУКО. То надгражда правилата в действащите приложими документи с определени липсващи елементи. Ключов момент е, че Ръководството е съобразено с добрата международна практика за ППР и обучение през целия живот в сферата на предоставяне на професионални услуги.
Ръководството се прилага за:
- Фирмени членове: Осигуряването на обучения и възможности за професионално развитие на наетите консултанти е един от критериите за пълноправно членство в БАУКО.
- СМС членове: Съществена част от процеса по ресертифициране.
Ролята на БАУКО е не само да насърчава обучението през целия живот, но и да улеснява достъпа до възможности и ресурси, включително пряко да предоставя подходящи програми за ППР; да установява изискванията към членовете за участие в задължителни дейности за ППР; да установява предпочитан подход за оценяване на дейностите за ППР; както и да създава системен процес за наблюдение и прилагане на съответствие с изискванията за ППР.
Членовете на БАУКО следва да развиват и поддържат професионалната си компетентност, необходима за предоставяне на висококачествени услуги посредством предприемане и документиране на подходящи дейности по ППР.
Ясно са дефинирани областите за ППР:
- Ключови бизнес познания
- Умения за изпълнение
- Лични компетентности
- Етика ипрофесионализъм.
Те са съобразени с Рамката на компетентностите, която може да служи като инструмент за самооценка и планиране на дейности за ППР.
Ръководството предвижда гъвкавост и разнообразни форми на ППР като например:
- Формални учебни занимания, свързани с професионалните отговорности;
- Участие в курсове, конференции и семинари;
- Самостоятелно обучение;
- Разработване или организиране на курс или сесия по ППР;
- Участие като лектор в конференции, семинари, дискусионни форуми и други;
- Доброволческо участие в дейности на БАУКО като комисии, оценители и други;
- Научноизследователска дейност;
- Изготвяне на статии, доклади и книги;
- Наставничество.
Измерването на ППР се осъществява в учебни единици, като задължителният мининум часове е 100 часа във всеки период от три последователни години. Част от задължителните часове трябва да бъдат проверени и потвърдени, а именно 60 часа.
За проверката и потвърждението се прилага комбиниран подход въз основа на:
- входящи данни: определяне на количествен показател „брой учебни единици“
- резултати: идентифициране на постигнати резултати или компетентност вследствие на извършени дейности за ППР.
Процесът на наблюдение се извършва периодично на три години, като Управителният съвет или Комисията по членство и етика или упълномощено от тях лице извършва наблюдението на юридическите лица, а Комисията по обучение и сертифициране извършва наблюдението на членовете СМС.
Как Ръководството подпомага консултантите в поддържането на професионално съвършенство?
Участниците в дискусията споделиха опит и направиха полезни предложения.
Проф. д.н. Антоанета Кирова СМС намира ролята на Ръководството за ППР и свързаните дейности за абсолютно необходими. Всеки полага усилия за собственото си израстване и осигуряването на връзка между консултантите, новостите в бизнес средата и тези, които могат да предоставят актуални знания е безценно.
Найри Масихи СМС отбеляза, че инициативата за структуриране на изискванията под формата на ръководство е много полезна, защото е важно след сертифицирането консултантите да могат да покажат, че продължават да се развиват, т.е. „пътят на ученето“ да не спира до момента на сертифициране, а да бъде поддържан и след това. Важно е консултантът да бъде актуален, защото дори да придобие сертификат в дадена област, нещата бързо се променят, появяват се нови практики и техники. Сертификатът не е самоцел, като е важно е уменията и компетентностите, които стоят зад него, да бъдат развивани и поддържани.
Татяна Илева СМС и член на УС на БАУКО подчерта отново, че компетентността и ППР на СМС се наблюдават на всеки три години, като трябва да се обърне внимание на дейностите на фирмените членове със СМС за ППР, доколкото за СМС е по-лесно да бъдат представени съответните документи. Тя отбеляза също така, че следва да се предвиди диференцирано заплащане на събитията, организирани от БАУКО.
Приоритетни области в дейностите за ППР през 2025 г.
БАУКО постоянно адаптира своите програми за професионално развитие като се стреми да отразява промените в бизнес средата и потребностите на членовете. Въпросите, свързани с ESG (екологични, социални и управленски фактори), изкуствения интелект и личностно и кариерно развитие остават актуални. Конктерните дейности за ППР ще бъдат определени след анализ на резултатите от проведената анкета в LinkedIn.
Илиана Филипова СМС и член на УС на БАУКО отправи предложение да се канят и други консултантски организации на събитията на БАУКО, особено във връзка с обучението по ISO 20700 Указания за консултантски услуги в областта на управлението.
Дискусията, посветена на ППР се проведе онлайн на 11 февруари 2025 г. Благодарим на всички участници!