
Управителят на „Мултивак България Продакшън“ ЕООД г-жа Мийрям Сервет Мустафа и мениджърът „Човешки ресурси“ г-жа Невена Милева разказват за пътя и значението на корпоративните ценности в компанията.
Специалният разговор по инициатива на БАУКО води д-р Антонина Кардашева, СМС, председател на Комисията по обучение и сертифициране на БАУКО по случай Международния ден на ценностите.
Д-р Антонина Кардашева: Госпожо Мустафа, моля да ни разкажете за историята на компанията, която така умело управлявате.
MULTIVAC започва своята впечатляваща история на успеха като семеен бизнес, основан през 1961 г. в региона Алгой в Южна Германия. За 63 години, от основаването си досега, компанията MULTIVAC успява успешно да се развие от обикновен производител на опаковъчни машини в глобално действащ производител и доставчик, въвеждайки иновативни практики в цифровизацията и устойчивостта.
„Мултивак България Продакшън“ ЕООД е част от международната група MULTIVAC. Със старта на своята производствена дейност през 2015 г. компанията стабилно се утвърждава като достоен представител на Multivac Group. Разположен в Индустриалната зона Божурище, заводът на „Мултивак България Продакшън“ ЕООД е символ на иновация и отлично качество в производството.
От създаването на компанията до момента фокусът върху сграден фонд, машини и оборудване, производствени процеси и качество е в центъра на развитие на компанията.
През 2024 г. беше стартирана програма с три обучения с лектор д-р Антонина Кардашева, СМС, член на БАУКО. Целта на програмата е да насочи ясно развитието на хората в организацията към ценностите – корпоративни, екипни и индивидуални, като допринесе за добра комуникация, постигане на цели и по-високи стандарти на производствения процес.
Г-жо Мустафа, колко важни са корпоративните ценности за дейността на вашата компания и особено за лидерският модел на управление?
Основна мотивация за взимане на решението, че е необходимо да идентифицираме нашите корпоративни ценности на локално ниво беше бързото развитие на „Мултивак България Продакшън“. От 2015 г. MULTIVAC увеличи значително своите размери като сграден фонд, машини и оборудване, различни производства, така и броят на хората в организацията нарасна неимоверно.
Сложността се увеличава, дигитализацията набира все повече скорост, работната култура се променя динамично. Всичко това означава, че може да изпускаме от поглед основните ценности. Работата по този въпрос за ценностите има за цел да очертае курс за нас – сравним с компас, който ни насочва в правилната посока.
Ценностите са стълбът, който искаме да имаме и следваме, и не бихме желали по пътя на развитието да ги загубим.
Г-жо Милева, какво е значението на ценностите и лидерските принципи за изграждане на работодателския бранд при привличане на нови служители или на таланти?
Моделът на ценностите е важен както за вече наетите служители и мениджъри, така и за новоназначените хора в компанията. Когато хората, които назначаваме имат сходни или същите ценности, които сме определили с настоящите екипи, тогава се чувстваме сигурни, че ще имаме екипна работа, добра комуникация и стремеж към развитие.
Хората, които търсят ново работно място, вече не гледат само работните условия, възнаграждение и работно време, а биха искали да имат добра работна атмосфера, комуникация, екипност, сътрудничество и приемственост. Затова нашият ценностен модел е важен и за кандидатите, които все още не са част от компанията. Ако това, което виждат като ценности, презентирани в публичното пространство, им резонира, тогава те спокойно могат да направят следващата стъпка и да кандидатстват в компанията.
Г-жо Мустафа, каква беше добавената стойност от обученията за корпоративни ценности, които получихте от представител на консултантска компания, член на БАУКО?
С Вас д-р Кардашева се запознахме по време на семинар за емоционална интелигентност, където бяхме вдъхновени от това как емоционалната интелигентност влияе на ежедневната ни работа и производителност. В производствена компания разговорите за емоционална интелигентност и ценности са интересно предизвикателство. Във Ваше лице намерихме най-добрия посредник на знанието: Какво е ценност? Какво е ценно за нас? Как моите ценности са свързани с ценностите на компанията?
Вие успяхте да заинтригувате производствени мениджъри, началник смени, инженери и програмисти, административни функции по вълнуващ начин.
Вашият подход беше отличен инструмент в идентифициране на локалните ценности, като направихте и предварителен анализ на работната среда, за да може обученията да бъдат напълно ефективни. С Ваша помощ с лекота успяхме да идентифицираме ценностите и да разпространим желаната посока за развитие на компанията.
Г-жо Мустафа, благодаря за оценката и обратната връзка! В какво се състоеше добавената стойност от работата с идентифициране на корпоративни ценности, която подобри работните процеси, процесите на взаимоотношения и фирмена репутация?
Идентифицирането на ценностите ни даде основата, върху която да изградим плановете си за подобряване на работните процеси и взаимоотношенията между служителите. Научихме какво е важно за нашите служители, за да подобрим комуникацията между служителите, екипите и отделите. Съставихме програма как да продължим напред и да сме сред най-добрите работодатели в България.
След провеждането на програмата за „Ценности и сътрудничество“ в организацията, комуникацията върви по-гладко и балансира стреса на работното място. Когато всеки от служителите и ръководителите е наясно с ценностния модел и с това какво е важно за служители и компанията, фокусът е върху развитието и решаването на проблеми, за да може да вървим напред.
Всеки един човек и длъжност са важни за организацията, всеки един има своите компетенции и трудности, затова единствено сътрудничеството може да помогне за подобрение и развитие.
По този начин развиваме не само компанията, а и нашите служители.
Г-жо Милева, как ангажирате всички служители от различни йерархични нива в компанията и от различни генерации да спазват организационните ценности?
Според мен, ценностите не са закон, нито написана процедура, те са вътре в нас!
Идентифицирането им и формулирането им помагат на служителите да разпознаят какво е желаното поведение и отношение към колегите и работните процеси.
Започнахме с идентифицирането на ценностите, както спомена госпожа Мустафа с д-р Кардашева, имахме и вътрешна програма за обмяна на опит между служители и мениджъри от различни отдели, за да увеличим прозрачността и приемствеността. Всеки един човек и длъжност са важни за организацията, всеки един има своите компетенции и трудности, затова единствено сътрудничеството може да помогне за подобрение и развитие.
След идентифицирането на ценностите направихме срещи на място с управители на компанията г-жа Мийрям Сервет Мустафа и д-р Кристиан Лау, главен оперативен президент на групата Мултивак, за да представят лично какво е бъдещето на компанията и ценностния модел. Това даде добра перспектива на служителите и яснота за поетата посока.
Професионалните компетенции, натрупаният опит са важни за добре свършената работа, но поведението е подправката, която прави компанията и хората устойчиви и с гарантирано развитие.
Поведението се формира от нашите ценности. Когато личните ценности съвпадат с корпоративните, тогава картината е пълна и има синхрон и баланс в цялата организация!
От БАУКО изразяваме благодарност към участниците за споделянето на пътя към успеха на МУЛТИВАК и положителните отзиви за ролята на консултанта.
БАУКО е официален партньор на Международния ден на ценностите | World Values Day, който през 2024 година се отбелязва на 17 октомври.