Кои консултантски услуги ще бъдат преуспяващи на пазара?

Очаква се услугите за киберсигурност да се разрастват бързо, но на какво още да заложат фирмите? Вижте услугите, които се очаква да „процъфтяват“ и онези, пред които пътят може да бъде по-неравен.

По последни данни на Source, през 2024 г. глобалният пазар на консултантските услуги ще достигне 263 млрд.щ.д. Това бележи ръст с 6% спрямо предизвикателната 2023 г. Резултатите обаче не са еднакви във всички направления. И така, какво стимулира търсенето в определени области и какво могат да направят фирмите, за да съживят по-бавните пазари?

Две трети от пазара на консултантски услуги са свързани с технологиите и иновациите, стратегията и управлението на риска и финансите.

Моля, кликнете върху графиката:

За какво да внимаваме

Киберсигурност: Пазарът на киберуслуги ще достигне малко под 34 млрд.щ.д. през 2024 г. и въпреки че това е едно от по-малките направления на услуги, които Source следи, то е големият победител, когато става въпрос за растеж. Всъщност това направление бележи най-висок темп на растеж всяка година от 2021 г. насам и е единственото, което не е спаднало под устойчивия темп от 7% в нито един момент през този труден период.

Мотивите за тези инвестиции от страна на клиентите са ясни – кибератаки срещу големи предприятия и правителства рядко слизат от заглавията на вестниците, а клиентите виждат тази заплаха като екзистенциална както по отношение на потенциалното финансово въздействие, така и по отношение на щетите за репутацията. Експертните знания в тази област са скъпи и търсени, затова клиентите са по-склонни да плащат на фирмите, за да получат достъп до тези ценни умения. Киберпространството е област, в която са необходими непрекъснати иновации, за да се противодейства на изобретателните престъпници, а клиентите не могат да си позволят да намалят разходите в тази област. Това е също така услуга, при която фирмите могат по-лесно да предоставят конкретни и количествено измерими доказателства за стойността, която са осигурили, като например подробности за броя и вида на отблъснатите атаки, което ще направи инвестицията по-убедителна.

Темповете на растеж на услугите за киберсигурност са водещи на пазара от 2021 г. насам.

Моля, кликнете върху графиката:

Управление на риска и финансите: Това е третото по големина направление, което се очаква да достигне почти 55 млрд.щ.д. през 2024 г. То има паралели с киберсигурността, тъй като е основна част от арсенала, който клиентите използват, за да се защитят от несигурност и външни заплахи, което несъмнено е двигател на днешния му ръст над средния за пазара. Особено добре се развиват областите, свързани с управлението и съответствието, както и услугите, свързани с финансовия риск.

От друга страна, предвид настоящия непредсказуем геополитически контекст вероятно можеше да се очаква още по-силно представяне от това, което показва прогнозата за 6% растеж за 2024 г., която идва след разочароващия растеж от 4,6% през 2023 г. Това може да се обясни с опита в областта на риска като цикличен консултантски пазар – клиентите са инвестирали усилено в своите възможности за устойчивост през последните години и сега намаляват разходите си, тъй като се възползват от тази предвидливост и управляват риска вътрешно. Очаква се през следващите години този цикъл да продължи обратно към по-големи инвестиции във външна подкрепа и затова се прогнозира по-стабилен ръст от 8% през 2025 г.

Технологии и иновации: Това е най-голямото направление услуги, което Source следи и което особено ценно за фирмите. През 2024 г. то ще достигне 64 млрд.щ.д. и макар че темпът му на растеж от 6% през 2023 г. е изпреварен единствено от работата в областта на киберсигурността, сега той се движи обратно към средното ниво на консултантския пазар.

Можем да се запитаме защо ръстът в тази сфера изостава от този на киберуслугите и услугите за управление на риска и финансите в момент, когато нововъзникващите технологии са приоритет на много управителни съвети. Подобно на риска, това също е област, в която клиентите са инвестирали усилено през последните години и може би временно намаляват темпото. В допълнение, клиентите, които анкетирахме в края на 2023 г. и началото на 2024 г., бяха изключително ентусиазирани да разберат потенциала на genAI за своя бизнес, но все още не сме достигнали критичната точка на широкомащабно практическо приложение на тази технология и клиентите изглежда засега задържат инвестициите в консултантски услуги в тази област.

Има и друг момент с оттенък на анекдот: В интервютата, които провеждаме с клиенти, те изглеждат скептични по отношение на това дали инвестициите, които са направили в технологии, са се изплатили. Това съвпада с констатациите в голяма част от работата ни по възприятията на клиентите през тази година, която показва, че макар клиентите да смятат, че качеството на работата, която консултантите извършват, е високо, те не са толкова убедени в стойността, която се постига над инвестираните средства. Фирмите, които кандидатстват за проекти в тази област, трябва да се съсредоточат върху осигуряването на доказателства за стойността, която предоставят, като добро начало са количествени данни, казуси и убедителни препоръки.

И все пак, технологиите и иновациите си остават са най-големият и най-доходоносен сегмент на услугите, като работата с данни и анализи ще бъде особено важна през 2024 и 2025 г.

Технологиите и иновациите остават най-голямото направление на услуги през 2024 г.

Моля, кликнете върху графиката:

Оперативна дейност: Очаква се през 2024 г. тази услуга да достигне 39 млрд.щ., като нарасне със забележителните 7% – вторият най-висок темп сред наблюдаваните от Source услуги. През 2023 г. оперативната дейност се разраства благодарение на клиенти, които искат да намалят разходите и да увеличат производителността. Това обаче е вид работа, която клиентите обикновено предпочитат да извършват сами в по-дългосрочен план, така че зад тези добри резултати може да стои нещо друго. Сред факторите за това вероятно са клиентите, които търсят помощ за изпълнение на цялата стратегическа работа, извършена през последните години. Те също така търсят помощ в отговор на геополитическите предизвикателства: Клиентите продължават да реорганизират бизнеса си и веригите си за доставки, а това изисква специализирани познания, които фирмите могат да предоставят. Очаква се през 2025 г. темпът на растеж да се доближи до 5%.

Под натиск

Стратегии: През последните години това е ценна сфера на дейност за фирмите, която представлява 22% от пазара и се очаква през 2024 г. да достигне 57 млрд. щ.д. От друга страна, това е едно от двете направления, които отбелязват спад през 2023 г., като се свиват с 2%.

По време на прекъсването заради пандемията клиентите изразходваха значителни средства и време за стратегическо планиране, а когато настъпи 2023 г. с новата свобода, те преминаха към режим на изпълнение и се отказаха от планирането. Продължаващата несигурност също така затруднява поглеждането твърде далеч в бъдещето и вероятно е намалила апетита за по-дългосрочно мислене.

Опитът ни обаче показва, че работата по стратегии често е първата жертва на спад на консултантския пазар, но също така тя е и първата услуга, която се възстановява. Прогнозите ни го отразяват, като през 2025 г. се очаква ръст от 7%. Водещ показател за този подем може да се открие в резултатите от последното ни тримесечно проучване сред клиентите: На въпроса за най-важните си стратегически приоритети, клиентите отговарят, като поставят оползотворяването на възможностите за растеж на първо място в списъка си. Стратегическите консултанти може да се окажат много търсени по-скоро, отколкото са очаквали.

Човешки ресурси, управление на хора и на промяната: Това е истинският губещ на пазара на консултантски услуги. Очакваната му стойност през 2024 г. е 14 млрд.щ.д., но размерът му се свива вече две поредни години (6% спад през 2023 г. и очаквано 3% намаление през 2024 г.). Тази тенденция може да изглежда странна, тъй като рядко разговаряме с клиенти, които не подчертават значението на своите хора и не изтъкват борбата, която водят с талантите и недостига на умения. Но изглежда, че фирмите не желаят да плащат за решения в тази област. Може би това е още един пример за работа, с която клиентите предпочитат да се справят сами, или пък консултантите просто не говорят за истинските предизвикателства, пред които са изправени фирмите в това отношение. Клиентите ни казват, че някои от термините, с които фирмите описват услугите си, просто не им допадат: „Планиране на работната сила“ може да се възприеме като предизвикателство от минало време.

В обобщение на резултатите по направленията за консултантски услуги, киберсигурността изглежда ще продължи да се развива с бързи темпове, докато технологиите и иновациите, стратегията и управлението на риска и финансите остават трите направления с най-големи приходи. И за четирите направления има данни, че ще продължат да бъдат стабилни източници на консултантска работа и в бъдеще, доколкото днешната непредсказуема среда ни позволява да преценим.

 

Статията е публикувана на сайта на Source Global Research, изследователска компания от Лондон, с автор Ема Каръл. От БАУКО представяме информацията като полезна за индустрията.